donderdag 18 juli 2013

Week 1, dag 3: Vasten?

Laatst heb ik de documentaire "Eat, Fast and Live Longer" van Michael Mosley gezien, en het zette me aan het denken over vasten. Ik heb tot een paar jaar geleden elk jaar gevast tijdens de Ramadan, en dat is over het algemeen altijd een hele fijne ervaring geweest. Maar als je minder gelovig wordt en er minder mensen om je heen zijn die vasten, stop je er van zelf mee. Ook heb ik een paar keer sapvasten gedaan, en ook dat vond ik lichamelijk en geestelijk een fijne ervaring. Hoewel veel dieten beweren dat je 5 kleine maaltijden over de dag moet verspreiden, merk ik dat mijn lichaam het op prijs stelt als ik het afentoe wat rust geeft door langere tijd niet te eten. Ik besloot daarom vandaag (woensdag 17 juli) een dagje te vasten! 's Ochtends om half negen heb ik een groene smoothie op die nogal bruin is uitgevallen: Banaan, frambozen en bosbessen (uit de diepvries), een hele, gepelde sinasappel, twee handjes spinazie en een eetlepel lijnzaad.

De rest van de dag was ik op stap met een islamitische vriendin die ook vastte, waardoor de dag sneller en makkelijker voor bij ging. 's Avonds heb ik nog een uurtje mild gesport. Pas om half negen, na twaalf uur vasten dus, heb ik weer gegeten. Ik heb een soepje gemaakt van doperwten, prei en kokosmelk. De eerste keer dat ik dat gegeten heb was in een klein soep-tentje in York, Groot-Brittanie. Hij viel zo in de smaak dat ik eenmaal thuis op zoek ging naar recepten van deze soep. Ik ben begonnen met het recept van Five and Spice, maar maak hem nu elke keer anders. Voor dit zes-weken-plan heb ik de prei eerst gesauteerd in water, in plaats van olie. Ik heb er wel bouillon ingedaan, terwijl dat waarschijnlijk te zout is. Ook weet ik niet zeker of kokosmelk in het zes-weken-plan past. Wel was de soep weer overheerlijk! Ik had helaas zo'n honger dat ik vergeten ben een foto te maken...


Bij de soep heb ik ook nog een paar rauwe sushi gemaakt. Ik ben al jaren geinteresseerd in rauwe sushi, maar heb het uitrpoberen altijd uitgesteld omdat ik dacht dat het zoveel werk zou zijn. Inmiddels heb ik gemerkt dat dat absoluut niet waar is! Zeker als je al eens gewone sushi heb gemaakt, is dit een fluitje van een cent. Ik maak het nu vooral als ik iets snels en gezonds in elkaar wil flansen. De keuze van de groenten in de nori, en het recept van het sausje heb ik van This Rawsome Vegan Life.

Als toetje heb ik voor het eerst watermeloen slush gemaakt. Er zijn verschillende recepten hiervoor op internet te vinden, ik heb een kop ingevroren meloen, een kop verse meloen en een paar ijsblokjes samen geblend.
Ik weet niet of ik met dit alls binnen de 500 kcal van Michael Mosley ben gebleven, maar ik vond het hoe dan ook een fijne vastendag. Dit ga ik zeker vaker doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten