woensdag 17 juli 2013

Week 1, Dag 1: Oef...

Een tijdje geleden experimenteerde ik al met het Eat to live programma, of het "nutritarianisme" :). Toen ging het me vrij makkelijk af. Nu ben ik net terug van een korte vakantie in Frankrijk, waarin ik mezelf weer de gewoonte heb aangeleerd om te ontbijten met brood en kaas en koffie. Deze dag 1 van Week 1(maandag 15 juli) is me dus best zwaar gevallen. Mijn dag begon goed, met een banaan en een perzik in stukjes gesneden, met een eetlepel lijnzaad en een eetlepel (suikervrije!) muesli. Daarna ben ik een uurtje gaan spinnen in de sportschool en een half uurtje in de sauna geweest. Ik had wel veel honger toen ik thuis kwam, maar ik had nog geen boodschappen gedaan. Uiteindelijk heb ik gelunchd met wat ik in huis kon vinden: 250 gram komkommer, 250 gekookte erwtjes en worteltjes (uit de diepvries), een kopje limabonen uit blik. Hoewel het niet de bedoeling is om tussendoortjes te nemen, en ook niet om veel gedroogd fruit te eten, heb ik me toch laten verleiden tot een handje rozijntjes en een paar dadels. En hoewel vruchtensap en zoetmakers ook niet de bedoeling zijn, heb ik een groot glas appeldiksap op. Maar al deze kleine cheats waren alsnog niet genoeg om de dag door te komen. Ik heb een kort dutje gedaan (wat ik heerlijk vind na sporten), maar werd met bonkende hoofdpijn wakker. Om drie uur heb ik dan toch maar een kopje koffie gezet. Fuhrman noemt in zijn boek een paar nadelen van koffie drinken (hoge bloeddruk, cholesterol, hartritmestoornissen, slaapproblemen). Daarnaast legt hij ook uit dat koffiedrinkers vaak meer eten dan nodig, om "caffeine-withdrawal" symptomen te onderdrukken. Daardoor weet je niet goed de echte honger signalen te onderscheiden. Dit klinkt mij erg bekend in de oren, en daarom drink ik liever geen koffie. Fuhrman zegt echter ook dat als het zes-weken-plan wel vol te houden is met een kopje koffie erbij, dat hij daar niet op tegen is. Ik heb daarom met veel genot mijn kopje koffie gedronken. Hopelijk is het morgen niet nodig.

's Avonds heb ik meer energie in mijn maaltijd gestopt! Ik besloot Gado Gado te maken, gestoomde groenten met pindasaus. In de twee stoommandjes op de foto zit broccoli, witte kool, peultjes, wortel en tauge.
Achteraf gezien had ik de tauge er pas later bij moeten doen, want die waren niet knapperig meer.
In de tijd dat de groenten stoomden (het kan ook in een zeef of vergiet als je geen stoommandjes hebt), maakte ik de pindasaus.

Voor de pindasaus heb ik twee eetlepels pindakaas met sambal, sojasaus en een klein beetje rijststroop (ik weet het, een zoetmaker, maar in ieder geval gezonder dan suiker) en water gemengd op een laag pitje.

Naast de Gado gado nog een salade met komkommer, tomaat, paprika, limabonen en pijnboompitjes."s Avonds heb ik wederom een handje rozijntjes met wat nootjes gegeten. In totaal teveel noten volgens het zes-weken-plan, maar voor een eerste dag vond ik het toch geslaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten